Guardiolas 3-3-3-1 - snudd på total dominans

Mitt taktiklaborerande har gått vidare under säsong 5 med mitt Milan. Inledningsvis var det svårt för mig att komma fram till en taktik att använda kontinuerligt och de olika testen blev många. Jag hittade inspiration i den taktik ni ser nedan och började jobba utifrån den. En taktik som väldigt mycket liknar den Bayern använde under Guardiola 2014/2014. 
 
 
 
 
Den ser annorlunda ut på pappret men blir väldigt lik den uppställning som användes av Bayern exempelvis mot CSKA Moskva och som jag skulle kalla för en 2-3-4-1. Den vänstra "wingbacken" blir som en offensiv ytter i anfallsspelet och täcker upp defensivt på sin vänsterkant när det behövs. Mittbackarna klarar sig defensivt med hjälp av sin wingback samt den defensiva centrala mittfälten (Alonso för Bayerns del allt som oftast) som faller ner och hjälper till i backlinjen. 
 
Taktiken är hyperintressant och jag ska jobba vidare med den, men avsaknaden av tillräckligt naturlig och bra offensiv vänsterback fick mig att återgå till den 3-3-3-1 som jag hade använt säsongen före. Nu jobbade jag om den en del och fick fram två 3-3-3-1-taktiker.
 
Två väldigt likartade system men jag ska gå in lite närmare på båda två nu.

 
3-3-3-1 VERSION 1 (STUTTGART)

Det första taktiken är inspirerat av den 3-3-3-1 som Bayern använde enligt den redan tidigare nämnda taktikanalysen som gjordes av Stuttgartmatchen hösten 2014:

http://www.bavarianfootballworks.com/2014/9/16/6160021/bayern-munich-formation-tactics-pep-guardiola-3-3-3-1-manchester-city
 
 
Nu spelade Bayern var jag kunnat se inte någon 3-3-3-1, inte någon tydlig sådan i alla fall, i den matchen. Analysen är grymt välgjord som jag tidigare varit inne på men stämmer inte överens med hur jag anser att Guardiolas manskap var formerade. Hursomhelst har det inspirerat mig att skapa en 3-3-3-1 utifrån den i analysen. 
 
Den är något defensivare än min andra 3-3-3-1-taktik, med den vänstra offensiva mittfältaren (Alaba i Bayerns system) med mentalitet understöd jämfört med offensiv i min andra taktik. De två centrala mittfältarna, på varsin sida om en defensiv mittfältslibero (halvback), är också djupare ner i planen i den här taktiken i jämförelse med taktik nummer två. 
 
 
 
 
3-3-3-1 VERSION 2 (DORTMUND)
 
Inspirationskällan till den här är det spelsystem som Bayern kom till spel med mot Dortmund i Supercupen förra hösten. Då spelade de faktiskt 3-3-3-1, det var inte bara på pappret som uppställningen var ett faktum. Oerhört intressant taktik och spelsätt som jag har försökt att applicera på mitt eget lag på FM14.  
 
 
 
 
Jag har testat både med kantspelare (offensiva yttrar) och med tre offensiva centrala mittfältare. Det landade i tre centrala offensiva spelare bakom en ensam anfallare.
 
I den här varianten är som ni ser de centrala mittfältarna uppflyttade ett snäpp i utgångspositionerna. Egentligen borde två offensiva yttrar användas för att helt återskapa Bayern vs Dortmund-taktiken men jag valde alltså att precis som i taktik #1 hålla alla mina tre offensiva mittfältare centralt. Götze agerar ju knappast som renodlad ytter heller, även om han faktiskt utgick från högerkanten i den analyserade matchen mot Dortmund. I min 3-3-3-1 dras den rollen dock in centralt som trequartista. Costa i sin tur är väldigt mångsidig och skulle utan vidare kunna hantera en mer central roll i verkligheten. Därför känns min version "godkänd" som försök att återskapa Guardiolas dito.

En skillnad gentemot den första taktiken är att den vänstra centrala mittfältaren ionte ombeds ta några löpningar med boll på kanten. Det gör däremot den defensiva vänstra mittfältaren Stuttgarttaktiken. I den  (Stuttgart) ombeds å andra sidan inte den vänstra av de tre offensiva mittfältarna att löpa på kanten med boll men däremot i den här från Dortmundmatchen. De små detaljerna skiljer sig, men i båda taktikerna ska den högra centrala innermittfältaren söka sig ut på kanten en del (tänker mig att Lahm gör det i sin ibland kombinerade innermittfälts- och högerbacksroll). 

 
 
 
 
SAMMANFATTNING
Två väldigt lika taktiker som sagt. Några punkter finns där som nycklar till framgång och grund i taktikerna och det finns en del att skriva om dessa.
 
Jag vill utnyttja att vi har flera riktigt bra mittbackar samt många skickliga mittfältare såväl offensivt som defensivt. Anpassat till materialet är det här relevanta taktiker att använda. Dessutom är många centrala spelare nödvändigt för att få till det passningsspel och bollhållande som vi vill ha i vårt possessionspel. Att ha stort bollinnehav är en av nycklarna då vi på så sätt undviker att bli sårbara i defensiven där vi ju spelar med en trebackslinje och lämnar ytor på kanterna som motståndarna helst inte ska ges så många lägen att kontra i. 
 
Vårt bollinnehav har i snitt legat på strax över 60 % och även mot riktigt bra motstånd har vi klarat av att dominera det. Dock märkte jag tidigt på säsongen, när den tidigare nämnda 2-3-4-1-taktiken testades, att det blev för mycket bollhållande och för lite konkret utav det. Vi hade väldigt mycket boll men skapade alldeles för lite. Efter att ha ändrat till 3-3-3-1 har det blivit en klar ändring men jag har kommit fram till att det inte har med formationen i sig att göra utan i direktiven till spelarna. I den 2-3-4-1/2-3-5 som användes skulle även de offensiva spelarna hålla i bollen och spela kortpassningar i huvudsak. Nu har vi ändrat, låter laget ha som mentalitet att hålla boll och spela sig upp från backlinje men de offensiva mittfältarna ska stå för mer direkt spel. De ska slå fler direktpassningar. Något som har fått effekt. Vi håller bollen, backarna och de defensivare mittfältarna är måna om att spela kort och vårda boll samtidigt som de offensiva spelar mer direkt och drar upp tempot när bollen hamnar hos dem högt upp i planen. Därmed tröttar vi ut motståndarna genom att ha mycket boll och är sedan sylvassa framåt på planens sista tredjedel genom ett snabbt passningsspel och mycket rörelse.
 
 
Sammanfattningsvis:
* Många spelare centralt 
* Bollinnehav 
* Bolltrygga spelare även i defensiva roller
* Snabba beslut och mer direkt spel från den offensiva kvartetten 
 
 
Resultaten hittills har varit lysande. I Champions League slet vi oss förvisso vidare efter bara ynka två poäng på de fyra första matcherna i en grupp med Lorient, Tottenham och Röda Stjärnan, men efter skiftet till 3-3-3-1 (Dortmundvarianten) avslutade vi gruppspelet och gick vidare som tvåa. I första åttondelsfinalen slog vi Bayern med 2-1 hemma och har ett bra utgångsläge inför returen. I ligan har vi varit dominanta tillsammans med Juventus. En enda förlust, borta mot just Juve i den 25:e omgången (!), på de första 26 omgångarna. Dessutom har vi nått finalen i cupen via segrar över Juventus borta i kvarten och Inter efter 1-1 borta och övertygande 4-0 hemma i semifinalen. 
 
Juventus är dock bara två poäng efter i ligan och CL är alltid tufft att gå hela vägen i. Så mycket finns kvar att spela om. Om det blir ytterligare en säsong med Milan efter denna kommer också en av utmaningarna vara att gå igenom ligaspelet obesegrade.