Utmaningar framöver

Oavsett hur den här säsongen slutar - det kan exempelvis fortfarande bli en ligatitel eller en andraplats men ändå den poängmässigt bästa säsongen någonsin under det här Milanspelet - finns det nya utmaningar inför nästa säsong. 
 
Antingen kan det bli att jobba in ytterligare en taktik, någon variant av den 2-3-4-1-liknande uppställning som Bayern München använde sig av mot CSKA hösten 2014 kan bli aktuell. Samtidigt kan det bli så att jag fortsätter med någon form av 3-3-3-1. Det finns en 3-3-3-1-taktik, utformad efter den tidigare länkade analysen av Stuttgartmatchen (även det hösten 2014), skapap av en känd FM-spelare och taktikskapare gjord för FM15 och den har jag en tanke på att återskapa på FM14, givetvis med en del detaljändringar för att göra den till "min". Något taktikprojekt blir det hursomhelst säkert.
 
Dessutom finns det flera spelare, främst Ivan Rakitic, som jag känner att jag måste få ut mer av. Han var ett jätteköp i somras och måste gå att få in i en passande roll. 
 
När det gäller tänkbara nyförvärv utmanar jag mig själv lite genom att inför sommarfönstret enbart försöka köpa spelare som har varit hos oss och är tillräckligt bra nu för att tillföra något rejält. Exempel på sådana namn är Juan Bernat, Matia De Sciglio, Ross Barkley, Stephan El Shaarawy och Antoine Griezmann. Framför allt Bernat är intressant då jag gärna vill ha in honom för att återskapa 3-3-3-1- och 4-2-3-1-taktikerna (http://www.fmscout.com/a-pep-guardiola-system-for-fm15.html) och kunna använda samma startelva. Bernat skulle bli den spelaren som agerar vänsterback när vi spelar fyrbackslinje och defensiv innermittfältare (till vänster av tre) i en 3-3-3-1. 


 
 
Här ovan ser ni ytterligare en intressant, tänkbar taktisk detalj att jobba med: ytterbackar. Nu har jag konsekvent spelat utan vanliga ytterbackar i flera säsonger och nästa uteslutande använt en trebackslinje men den här sekvensen ovan kan få mig att tänka om. Jag insåg hur oerhört många direktiv man kan ge sina ytterbackar och hur intressanta deras roller då kan bli. På senare FM finns rollen inverterad ytterback, inspirerad av hur Guardiola låter sina ytterbackar (nu även i Manchester City) kliva uppåt och inåt i planen i stället för att slicka kant. På FM14 finns den rollen dock inte och då blir det en utmaning att med olika inställningar/direktiv försöka få ytterbackarna att exempelvis likna Guardiolas. Bilden visar hur Balanta (vänsterback) med bollen är redo att spela in bollen i boxen och hur högerbackskollegan Marc Bartra har följt med men inte håller sin bredd utan fyller på (inringade spelaren) som en mittfältare vid straffområdeslinjen. 
 
Nu är jag för trebackslinjer på FM numera men variationsmöjligheterna och utmaningarna det skapar när det gäller ytterbacksrollen kan få mig att tänka om.